Nie cuda Karol, tylko konkurencja

41

Wojtek Jabczyński

Mój kolega Karol Wieczorek na blogu Netii podjął w poniedziałek wyzwanie skomentowania Neostrady Fiber i naszej porównywarki ofert. Dziękuję za zareklamowanie nowości TP, które cudami nie są, ale za to klientom dają sporo korzyści. Wywołany do odpowiedzi oficjalnie dementuję, że potrafimy magicznie zmienić miedź w światłowód. Nie potrafimy tego, udało się nam za to wykorzystać obydwie technologie, aby klient dostał szybki net. Zamiast pisać techniczny elaborat, łatwiej wszystkim będzie to zrozumieć, patrząc na obrazek poniżej i wyguglowując opis dla FTTC oraz VDSL.

Tp.jpg

Nie jest też cudem „uruchomienie na stronach TP porównywarki cen”. Narzędzie powszechne i ułatwiające wybór oferty. Klient może szybko i łatwo na www.tp.pl/filtruj pofiltrować i poflirtować z różnymi operatorami. Rozumiem, że Karolowi bardziej niż o aplikację, chodziło o wyniki. No cóż tutaj rzeczywiście może mieć ból głowy, bo naszym zdaniem, jak najbardziej da się porównać oferty, co swoją drogą Netia robiła wcześniej wiele razy i na co się nie obrażaliśmy. A teraz meritum i o co się rozchodzi. Typowa oferta na czas nieokreślony nie skutkuje dla klienta żadnymi konsekwencjami finansowymi w przypadku rozwiązania umowy w dowolnym czasie. Tymczasem w ofercie Netii, w momencie rezygnacji z usług przed upływem 25 miesiąca, trzeba zapłacić należną część odroczonej opłaty aktywacyjnej. Na przykład przy rezygnacji po trzech miesiącach, trzeba zapłacić 264 zł, a po 12 miesiącach  156 zł. Zatem w okresie do 25 miesięcy, w rzeczywistości oferta funkcjonuje, jak oferta na czas określony, w którym rezygnacja z usługi wiąże się z koniecznością poniesienia dodatkowych opłat. Jeśli chodzi o ofertę megabity na sekundę versus „jaki masz drut, taki masz internet”, zgadzam się, że klient może mieć tylko tak szybki Internet, jaki jest w stanie dostarczyć sieć. Tylko. że w przypadku klienta TP i klienta Netii, który kupuje usługę opartą o BSA, możliwości sieci w danym momencie są jednakowe. Załóżmy, że to 6 Mb. W TP zapłaci średnio 55,36 zł, a w ofercie Netii 59,15 zł. To oznacza, że my dostosowujemy ceny do rzeczywistej świadczonej prędkości, a klienci nie muszą przepłacać. Karol zarzuca, że do porównywarki wzięliśmy usługi w ramach oferty hurtowej BSA. Wybraliśmy ją z najprostszej, możliwej przyczyny. Ta oferta, podobnie jak nasza, ma ogólnokrajowy zasięg i w związku z tym porównanie jest najbardziej obiektywne. I na koniec prawnicy. Nasi oczywiście ucieszyli się na zapowiedź korespondencji. Polemizowanie, wymienianie się argumentami i paragrafami z waszymi prawnikami, to ich ulubione zajęcie. Na szczęście klientów mało to obchodzi, raczej skupiają się na wyborze lepszej oferty. Co życzliwie oddaję konkurentowi pod refleksję.

komentarze

  • Maniek99 (77.254..**)
    2011-05-25 11:59:33
    A ATM to po czym leciał?
  • pablo_ck (79.163..**)
    2011-05-25 12:00:39
    Brawo za porównywarkę i za uczciwość, w niektórych wariantach przecież Netia jest na górze,wiec nie roumiem tych Panów, zresztą mam dość Netii, nie ma miesiąca by ktoś z tej ŹLE ZORGANIZOWANEJ FIRMY odchaczył w systemie że pablo_ck ma umowe do dnia tego i tego, a nie dzwonią co miesiąc i trują człowieka!! I skąd mają do mnie telefon, następnym razem zwrócę grzecznie uwagę, jesli to nie pomoże to pablo zamieni się w bestię, hehe :) Ja jestem zadowolony ze swojego Orange Freedom'a, co miesiac mam dodatkowo 30 zł na swojego prepaida, brakuje mi tylko w przyzwoitej cenie Waszej "paczki" do radia internetowego, liveradio które jest obrandowane pomarańczowtm kwadracikiem z moją ulubioną nazwą,ale.....jak coś to monitor idzie w stan uśpienia a na zestawie kina domowego gra sobie ulubiona moja stacja radiowa,pozdrawiam.
  • .wu (81.219..**)
    2011-05-25 12:02:49
    pitu pitu, FTTH nie ma i wstawianie "fiber" do nazwy to zwyczajna głupota. Równie dobrze tak mogliście nazwać neo już wcześniej, w końcu wasz szkielet i linki za granice lecą po światełku - wow!
  • Monika (83.11..**)
    2011-05-25 12:10:25
    Wszelkie porównywarki zawsze mają jakieś niedociągnięcia, ponieważ w ofertach operatorów istnieje sporo bonusów, również gwiazdek takich jak droga aktywacja tak jak w przypadku Netii. Moim zdaniem każdy z nas ma najlepszą porównywarkę w swojej głowie i klienci potrafią wybrać ofertę dopasowaną dla siebie :) Najciekawsze i tak są porównywarki na stronie Play, tam to dopiero jest samowolka ;)
  • Sławomirro (150.254..**)
    2011-05-25 12:21:31
    Z całym szacunkiem, ale:
    1) Popsuliście totalnie ofertę mobilnego internetu - 6 GB transferu za 99 zł to totalna porażka, gdy Plus daje 12 za 75 zł, Era 12 za 79 zł, a o Play to już szkoda wspominać, ale dają duużo więcej.

    2) Reklamowaliście internet HSPA+ DC, a jak ludzie kupili bardzo drogie modemy to w nowej ofercie prędkość do 42 Mb/s tylko opcjonalnie w wybranych taryfach - tak się nie robi.

    3) Wojtku - brzydziłeś się manipulacjami Play 4G, a w tytule strony Orange dot, mobilnego internetu już reklamujecie go jako 4G - http://i.imgur.com/jx0CS.png - szybko zmieniacie zdanie. ja rozumiem, trzeba się dostosować, ale po co było bić pianę ?

    4) VSDSL to nie FTTH, nigdy tak nie było i nie będzie, do centralek ADSL też dochodzą światłowody i nie wiem jakie to ma znaczenie, czysta manipulacja marketingowa, po co mówić że białe jest czarne ?

    Ogarnijcie się, bo tracicie w oczach moich i wielu innych klientów.
  • ziemowy (80.239..**)
    2011-05-25 12:27:38
    Ja podobnie jak pablo_ck też mam złe doświadczenia z netia i szybko wróciłem do tp. Co do nazwy to już inni operatorzy zaczęli wcześniej używać nazwy fiber. Ma ona oznaczac wysoką prędkość a nie zastosowaną technologią. Porównywarki były, są i będą i do każdej należy podchodzić z dystansem.
  • smutas (178.42..**)
    2011-05-25 12:28:45
    wszystko fajnie ale nigdzie nie widzę kodu na dzisiaj, o której można się go spodziewać?
  • Astis (94.231..**)
    2011-05-25 12:45:50
    panie Rzeczniku - NIE ma to jak rzeczowo - merytoryczna riposta :)))) Brawo :)
  • Maniek99 (77.254..**)
    2011-05-25 12:56:27
    W przypadku umowy bezterminowej na NEO, klient zapłaci minimum 150zł, tylko że przy każdym rachunku. Więc ten argument też jest marny.
  • wit3k (83.6..**)
    2011-05-25 13:11:42
    Mysle że nazwa dla nowej neo trafna nie jest. Zwykła ADSL2+ też ma światłowód od centrali do IPDSLAM, a stamtąd miedzianymi parami do urzytkownika. Więc całata nowość opiera się jedynie na urządzeniach a nie na samym szkielecie.
    Szkielet sieci zostaje ten sam, więc ten kto miał kiepską linię, nadal będzie ją miał.

    Inna strona medalu to sam fakt że prędkości 40/80mbit/s są naprawdę wystarczające dla każdego.
    Mogli by jedynie ten upload podnieść ale i tak jest już dobrze.
    Mam nadzieję że w przyszłości doczekamy się "neostrady fiber" w opcji 20mbit/s lub 10mbit/s ze zwiększonym uploadem w porównaniu do ADSL2+. Jestem przekonany że wielu chętnych by się zgłosiło po takie opcje.

    Powód jest bardzo prosty. Dziś już nie liczy się tylko prędkość ściągania. Duża część użytkowników upload-uje coś do sieci, i chciała by to robić po prostu szybciej.
  • k@rpiu (213.238..**)
    2011-05-25 13:53:02
    Nie no reklama jest "to nie ja to kaczki" hahahahhahahahahhahaha . W dzisiejszych czasach używanie nazwy tych zwierząt jest dwuznacznie rozumiane;)
  • jack (212.160..**)
    2011-05-25 14:39:55
    Maniek99 - Jest różnica, bo do tej pory światłowody kończyły się na centralach,dalej była miedź. Teraz włókna kończą sie w szafkach ulicznych. Skraca się bardzo odcinek miedzi, zamienia się kable miedziane na szerokopasmowe ( inna budowa wewnętrzna ) i to datego mogą być większe prędkości.
  • Wojtek Jabczyński (212.160..**)
    2011-05-25 14:43:56
    Sławomirro # 5 1. spójrz na cała ofertę Orange Free naprawdę jest z czego wybierać. 2. Mówiliśmy przy starcie, że w pierwszej fazie wszyscy klienci mogą korzystać z HSPA+DC, dalej będzie decydowała przyjęta polityka marketingowa. 3. I dalej się brzydzę. To była pomyłka, pewnie związana ze zmianami na stronie orange.pl i już 4G powinno nie być. 4. Mówimy bez ściemy, że mamy światłowód do DSLAM-a, a potem miedź. Wszyscy to wiedzą. Pozdrawiam
  • Jan (77.253..**)
    2011-05-25 14:58:07
    @pablo_ck - tu nie chodzi o to, że Netia jest/nie jest "na górze", czyli najtańsza. Są opcje, gdzie TP jest tańsza (wolniejsze), są że różnice są znikome, są też gdzie NEtia znacznie prowadzi. Chodzi o te znikome różnice. Leniwy klient, który nie chce sobie sam przeliczyć oferty ma podane na tacy - jesteśmy o te kilkadziesiąt groszy/kilka złotych drożsi od konkurenta, zdecyduj sam czy dla tak niewielkiej różnicy chcesz kupować internet u pośrednika i mieć styczność z jego "klasowym" BOK... To boli Netię, bo przez lata wykuło się w pamięci mas - Netia, znacznie taniej niż w TP. Tak było i dlatego poszedłem do Netii. Tak już na BSA nie jest i nie jest to coś nowego... W No Limits pojawiła się większa niekorzyść w wolniejszych wariantach usługi i TP to wykorzystała - NEtia powinna przewidzieć, że będą żerowali na tej słabości. Mój kable pozwala na 6Mbps, lub chcę tylko 6Mbps - w TP mam taniej. Gdyby jeszcze TP urealniła wysokości kar za zerwanie umowy (sytuacje są różne), to myślę, że powrót "klientów marnotrawnych" byłby znacznie większy. Na takich sprzeczkach korzystają tylko klienci, którzy dzięki wpisowi na blogu Netii w ogóle dowiedzieli się o porównywarce :-). Teraz dzięki odpowiedzi, która będzie cytowana, dowie się jeszcze więcej ludzi. Coś takie nieprzemyślane te działania...
  • Karol Wieczorek (195.114..**)
    2011-05-25 15:10:07
    Wojtku, pozwoliłem sobie na odpowiedź:)
    http://blog.netia.pl/netia/entry/wojtku_konkurencja_nie_u%C5%9Bwi%C4%99ca_%C5%9Brodk%C3%B3w Z serdecznymi pozdrowieniami z Taśmowej:)
  • Wojtek Jabczyński (212.160..**)
    2011-05-25 15:14:18
    Polemika zawsze mile widziana :-) Pozdrawiam Karol
  • Maniek99 (77.254..**)
    2011-05-25 15:33:34
    k@rpiu te szafki na ulicy, to "ONU" i to żadna nowość, bo były już w ADSL-u (czyli w BSA też).
  • Swantewit (91.150..**)
    2011-05-25 15:36:40
    Ale jazda, tego jeszcze nie było! Brawo, Panowie! To się nazywa ładna wymiana piłek! (To pod adresem Panów: WJ i KW). ;)
  • potter28 (193.164..**)
    2011-05-25 15:45:40
    Lepiej to Wojtku pogadaj "wspisowo" z Marcinem z PLAY i ich beznadziejną porównywarką.. Ona jest okrpona.. nie ma w niej abo 59zł nawet tylko się 59zł wyświetli jak da się 79zł.. okropna jest
  • agness (83.4..**)
    2011-05-25 15:48:20
    Niestety porównywarka cen nie ma aktualnych cen w netii...Maksymalna kwota za internet w netii to 59,95 zł oraz 64,90 bez opcji e-faktury... a porównywarka pokazuje ponad 70 zł...(ceny pojedynczej usługi internetowej). Przy czym Netia nie ma podziału na prędkości internetu, a ich usługi są na łączach TP, które jak piszecie niemal w całej Polsce jest dostępne 20 Mb, więc za te ceny można mieć 20Mb internet. Trzeba zaktualizować to "filtrowanie" bo jest nieuczciwe i nieprawdziwe...(dodam, że nie mam ani neostrady ani netii - jeszcze inny operator, ale mówię, co myślę i co widzę)
  • zzz (77.253..**)
    2011-05-25 17:46:38
    @20 - patrz na okres umowy, wszystko ok.
  • pablo_ck (79.163..**)
    2011-05-25 18:29:04
    @Jan rozumiem Cię, mi chodziło w mojej wypowiedzi o to, że TP nie wstydzi pokazać się w swoich porównywarkach, tego że w niektórych prędkościach konkurencja jest tańsza,pozdrawiam.
  • Pabko (79.185..**)
    2011-05-25 19:13:35
    Takie małe dodatki a jak cieszą! Brawo za to, że pokazujecie iż w niektórych prędkościach konkurencja jest tańsza.
    Niema sciemy jak Neti że niby 25zł, a jest 50zł, bo to 25zł jest TYLKO przez 6 miesięcy 24 miesięcznej umowy. Pozdrawiam:) Oby więcej dodatków w TP. A chociażby ODBLOKOWANY port USB 2.0 w dekoderze SHD 85, którego NIE zastąpi nowy dekoder UHD 86.
  • jan (77.254..**)
    2011-05-25 21:17:15
    mam netie na linii tp już ponad 4 lata i nie miałem problemów z ich internetem czy telefonem stacjonarnym, zostałbym w tp gdyby oferta była lepsza , atrakcyjniejsza cenowo a tu nawet śledząc cenniki i porównywając je do siebie zawsze tp jest za netią ze swoją ofertą.
    to nie jest złośliwość z mojej strony tylko stwierdzenie faktów.
  • mirekb (95.41..**)
    2011-05-25 22:51:35
    a abo za tela stacjo 50zl do neta lub 29 za kable tp to co??moze tp daje to w porownywarce za darmo??to dopiero uczciwe..chyba ze jest taka promocja ;-)
  • melo (77.255..**)
    2011-05-25 23:13:45
    wszedlem na tego bloga, bo rzecznik netii go zareklamował, a jestem klientem netii. wlasnie skonczyla mi się umowa z netia, wiec ją przedluzylem na no limits. (13mb smiga jak złoto) i nie bardzo wiem o co chodzi z tą opłatą za rozwiązanie umowy, bo chyba nie dotyczy ona istniejących klientów. szczerze to spodziewalem się równie ciekawej dyskusji jak jest na wpisie netii:
    http://blog.netia.pl/netia/entry/wojtku_konkurencja_nie_u%C5%9Bwi%C4%99ca_%C5%9Brodk%C3%B3w , ale widze, że jakoś tu ponuro:))

  • tomaszewski (83.25..**)
    2011-05-25 23:41:11
    @jan - proszę poczytaj, poszukaj a dopiero pisz dlaczego usługi w TP są droższe niż w Netii. Gdyby nie pewne regulacje byłby monopol bo inne firmy nie wytrzymały by gry rynkowej. Sprawdzaj ceny między Orange a Netią (chociaż obecnie Orange stanęło w miejscu - pewnie jakieś wewnętrzne ustalenia w Grupie TP)
    @Panie Wojtku pytanie mam - kiedy VDSL na Pomorzu Zachodnim ? :)
  • Bruce (83.11..**)
    2011-05-26 01:29:18
    Sprawa pierwsza: nazywanie swojej uslugi Fiber to faktycznie lekkie przegiecie. Jak zrobicie FTTH (o ile dozyje tych czasow) to jak taka usluge nazwiecie? megaultraszybkie neo? Sprawa druga: porownywarki na stronach operatorow uwazam za totalna (ale tak na maxa totalna) glupote. Madry czlowiek nawet na to nie spojrzy tylko wejdzie na strony WWW opów ktorzy go interesuja i sam sprawdzi. Lub zadzwoni i popyta. Dlaczego? Bo zaden op prawdy Ci nie powie o konkurencji. Przeciez to oczywista oczywistosc. Nie wierz reklamie, reklama przewaznie klamie ;) Sprawa nastepna: docelowo wszyscy beda w zasiegu VDSL? Mieszkam 10km od Rzeszowa, mam 10Mbit (20 tez pojdzie pewnie ale moze byc niestabilnie) ale na info uslyszalem, ze o VDSL moge pomarzyc. Choc do DSLAM'a mam 1km? Moze nawet mniej.
  • neonet (83.22..**)
    2011-05-26 10:03:12
    Nowy spot z Sercem i Rozumem jest świetny ;) A co do nomenklatury zagraniczni operatorzy też używają "fiber" do określenia swoich usług (m.in. w UK British Telecom dla BT Infinite czy Virgin), a także w Polsce (FiberPower, mimo że to nie FTTH, tylko DOCSIS). O ile dla mnie "pure fiber" to FTTH, to VDSL często określane jest jako FTTC (Fiber To The Cabinet). W każdym razie wydaje mi się to mniejszym złem niż plejowe 4G
  • Łukasz (77.253..**)
    2011-05-26 14:48:17
    Poprzedni komentarz nie doszedł, więc piszę jeszcze raz:
    Zgodzę się, że Netia przesadza lekko, pisząc o "braku lojalki" (bo lojalka jest). Z drugiej strony jest to ok. 10% TP-owej rozdętej do granic możliwości (przy umowie TP na 12 miesięcy) i 5% dla umowy na 24 miesiące - czyli tak jakby nie było. Dla świętego spokoju możecie dodać jeszcze dodatkowe opcje dla LLU i ofert regionalnych innych operatorów (ciekawe jak by Wam wyszło porównanie z kablówkami :) ) i nikt się czepiać nie będzie.

    "Fiber" to też przegięcie, bo z "fiber" to ma tyle wspólnego, co "4G" z Playem. (i tak końcówka idzie po miedzi, ze wszystkimi jej wadami) - tzn nazwa poprawna prawnie, ale trochę odbiegająca od stanu faktycznego...
  • Łukasz (77.253..**)
    2011-05-26 15:15:29
    Pytanie za 100 punktów: dlaczego w porównywarce jest tylko Netia, Neostrada i Orange? Istnieją jeszcze inni operatorzy, którzy oferują lepsze warunki dla niskich prędkości...
  • Benchmark (85.14..**)
    2011-05-26 15:50:57
    @Łukasz #31 - zwykle porównujemy się z kimś kto stanowi dla nas realną konkurencję (czytaj: np. jest obecny na porównywalnym terenie działania ;) Wszelkie niszowe oferty lokalne nie mogą stanowić porównania np. dla globalnej kampanii reklamowej - to że są lepsze (tańsze :) to tylko + dla lokalnej społeczności i to tylko ona może wtedy dokonać porównania o którym piszesz ;) Dla reszty potencjalnych klientów rozsianych po kraju to tak naprawdę niewiele znaczy - są jak kibice ;) Pozdrawiam :)
  • agness (83.4..**)
    2011-05-26 15:58:03
    Tak, jak napisałam w @20...w netii nie ma umów na 12 lub 24 miesiące. Obecnie są zawierane WYŁĄCZNIE na czas nieokreślony...więc można nawet tylko na 6 miesięcy być w Netii, by mieć neta za 25 zł...i uciec do innego operatora, lub zostać dalej w netii, bo i tak później płaci się max 64 zł (zwykle 59zł) brutto...a tego wyszukiwarka TP nie pokazuje... nie pokazuje, że w netii nie ma lojalek na X miesięcy
  • agness (83.4..**)
    2011-05-26 16:02:30
    @31. Porównywarka pokazuje największych konkurentów TP, w tej samej technologii, bo np. dialog czy multimedia nie działa na obszarze całej Polski, lecz w większych miastach i na dodatek nie wszędzie. Kablówki, które mają w ofercie internet to inna technologia, również dostępna tylko "gdzie nie gdzie" w tych miastach, nie wspominając o TV satelitarnych, które dają tylko mobilny internet (np. cyfrowy polsat)...to żadna konkurencja dla TP.
  • Benchmark (85.14..**)
    2011-05-26 16:05:18
    @agness #20/33 - przeczytaj jeszcze raz uważnie tekst news'a autorstwa Wojtka :) Tam jest wskazana opłata za wcześniejsze odejście i ewentualne jej doliczenie do faktury/faktur - stąd mogą wynikać różnice o których piszesz ;) Zwykle wszystko trzeba czytać między wierszami (tym bardziej we wszelkich porównaniach), bo tam jest ukryte ich sedno ;) Pozdrawiam serdecznie :)
  • Łukasz (77.253..**)
    2011-05-26 16:28:51
    @Benchmark(#32) - Np. Multimo. TKTelkom i podobne po BSA... @agness(#33): Umowa jest na czas nieokreślony ale z (pół)"lojalką" w wys. 300 złotych. Jak się ma przez 6 miesięcy (tylko na LLU nawiasem mówiąc) net za 25 złotych, to potem się płaci jeszcze ponad 200 za wcześniejsze rozwiązanie :) Żeby nie płacić, trzeba 24 miesiące poczekać. Fakt że w porównaniu z karami rzędu 5 i więcej tysięcy w TP, to betka, ale zawsze...
  • agness (83.4..**)
    2011-05-26 16:30:10
    @35 a ile kasy bierze TP za odejście przed zakończeniem umowy?! w netii najwyżej 300 zł jeżeli się po miesiącu odejdzie, a w TP kara za zerwanie umowy na neo jest w tysiącach...też pozdrawiam (-:
  • Łukasz (77.253..**)
    2011-05-26 16:38:03
    @agnesss(#37): ale jak się weźmie "neta za 25 zł" na 6 miesięcy to potem dopłaci się jeszcze 228 zł , czyli wyjdzie net po 25+38 = 63/mies. Fakt że jako umowa półroczna w przypadku prędkości > 8 Mb to może się i opłaca...
    No ale to i tak tylko na LLU Netii...
  • Łukasz (77.253..**)
    2011-05-26 22:52:51
    Hmmm.... u mnie według tej porównywarki pakiety 512 i 1 mega z telefonem są w absolutnie bezkonkurencyjnej cenie 0 złotych :)
  • agness (83.4..**)
    2011-05-27 13:16:01
    @39 Faktycznie za darmo (-: Zatem robimy screena, zamawiamy i czekamy na fakturki 0zł (-: a jeśli będzie inna kwota na fakturce załączamy screena i wysyłamy reklamację fakturki :P
  • zuzik567 (212.75..**)
    2011-05-31 13:06:40
    Serce destyluje teraz na Facebooku ;)